Rosenholmportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Blomstmærkede varer i Glesborg

Grenaa Bladet: Kampagneuge for EU’s miljømærke Blomsten:
Blomsten gør det nemt at vælge grønt. Glesborg, Nørre-Djurs deltager fra mandag den 18. oktober i en europæisk informationskampagne, og Dansk Supermarked og FDB bakker op med ekstra fokus på Blomsten.



Blomstmærket vare, har man dermed garanti for, at varen er blandt de mindst miljøbelastende samtidig med, at kvalitet og sundhed er i orden.
45 kommuner og lokale grønne foreninger i Danmark har meldt sig under fanerne, når det fælleseuropæiske miljøvaremærke EU-Blomsten skal promoveres i den såkaldte Flower Week i uge 43.

Informationskampagnen har til hensigt at fremme både erhvervslivets og forbrugernes bevidsthed om miljørigtige indkøb. Kampagnens motto er: »Blomsten gør det nemt at vælge grønt«.

I Glesborg vil skoler, biblioteker og andre af byens offentlige institutioner blive forsynet med plakater og foldere om Blomstmærket, ligesom kommunen også informerer om kampagnen på sin hjemmeside.

En lang række butikker og producenter er med til at gøre det nemt at vælge grønt ved at producere eller sælge Blomstmærkede produkter, der lever op til høje krav til miljøvenlighed, sundhed og kvalitet.

Blandt dem er Dansk Supermarked, der blandt andet står bag supermarkedskæderne Netto, Bilka og Føtex:
»Vi satser på Blomsten som fremtidens miljømærke i Europa. Som detailhandel er vi ansvarlige for de valgmuligheder, vi giver forbrugerne.

Blomsten gør det nemt at træffe miljørigtige valg, og det skal kunderne have endnu bedre mulighed for i fremtiden i alle de lande, hvor vi har butikker.

Derfor deltager vi aktivt i denne kampagne,« siger informationschef Poul Guldborg fra Dansk Supermarked, der har 962 butikker i fem europæiske lande.

FDB deltager ligeledes i kampagnen. Som medlems- og forbrugerorganisation med 1,6 mio. medlemmer kan FDB være med til at sikre, at forbrugerne rent faktisk kan vælge produkter, der tager hensyn til miljømæssige, sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige og etiske forhold.

»Vi har valgt at bruge Flower Week til at sætte lidt bredere fokus på de mærker, der giver forbrugerne en mulighed for at træffe konkrete valg i hverdagen. Under titlen »Forskellen kan mærkes« vil man kunne møde Blomsten og andre miljømærker i butikker landet over.

Ind imellem er det så lidt, der skal til for at gøre en forskel »måske skal man blot blive bevidst om, at man rent faktisk har et valg,« siger Ebbe Lundgaard, formand for FDB.

Fakta om EU-Blomsten:
Blomsten er EU’s officielle miljømærke, der gives til ikke-fødevarer. Det er en frivillig ordning og gives til varer, der lever op til en række produkt
specifikke krav om hensyn til miljøet, forbrugernes sundhed samt kvalitet. Når man køber en Blomstmærket vare, har man dermed garanti for, at varen er blandt de mindst miljøbelastende samtidig med, at kvalitet og sundhed er i orden.

Kilde: Grenaa Bladet

//


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam