Økonomiudvalget
Dato: 23. september 2003
Lokale: Borgmesterens kontor
Tidspunkt: 14.00 - 16.45
Fraværende: Ingen.
Indholdsfortegnelse
Økonomiudvalget den 23. september 2003
Sag nr. Side
1. 2. behandling af budget 2004 og overslag for årene 2005, 2006 og 2007. 281
2. Standardkontrakt 285
3. Ligestillingsredegørelse 285
4. Forslag til spildevandsplan 2004 - 2012 286
5. Forslag om til- og ombygning af Nørre Djurs Hallen 288
6. Sct. Georgs Gårdens børnehave 289
7. Levering af mad fra Centralkøkkenet, Vestervang. 290
8. Eventuelt 292
9. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden 292
10. LUKKET MØDE - Eventuelt 293
1. 2. behandling af budget 2004 og overslag for årene 2005, 2006 og 2007.
J.nr.: 00.01 S02 Init.: hjl
of-388.doc
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen har i møde den 11. september 2003 besluttet at oversende Økonomiudvalgets budgetforslag til 2. behandling.
Der foreligger til 2. behandlingen følgende ændringsforslag:
A. Tekniske ændringsforslag:
1. Kirkeministeriet har udmeldt det ordinære tilskud af fællesfonden til nedsættelse af den kirkelige ligning i Nørre Djurs Kommune i 2004. Der er bevilget et ordinært tilskud på 2.880.000 kr. I forhold til det midlertidigt afsatte budgetbeløb på 3.290.000 kr. (inkl. 100.000 kr. som ekstraordinært tilskud), formindskes den kirkelige ligning med en mindreindtægt på 410.000 kr.
På den baggrund foreslås det, at kirkeskatteprocenten fastholdes uændret på 1,25, hvor der i budgetmaterialet var forudsat en nedsættelse til 1,20. Forslaget betyder en mer- indtægt på 343.000 kr., der således stort set opvejer det mindre ordinære tilskud (netto mindreindtægt på 67.000 kr.).
2. Med virkning fra 1. januar 2004 træder en ny arbejdsskadelov i kraft. Konsekvenerne af den nye lov er, at forsikringspræmierne vil stige voldsomt. For Nørre Djurs Kommune er det beregnet, at præmiestigningen fra 2003 til 2004 bliver på ca. 80,6%, svarende til 700.000 kr. (afrundet). Det foreslås, at merudgiften medregnes i budgettet og forholdsmæssigt tilføres de konti, hvor præmien for 2003 er betalt.
3. Regeringen og KL har gennemgået de seneste oplysninger om udviklingen i indkomstoverførsler og de øvrige aftaleforudsætninger, og på enkelte af de budgetgaranterede områder er der tegn på, at kommunernes udgifter til indkomstoverførsler i 2003 bliver lidt højere end forudsat ved aftaleindgåelsen, hvorfor det er hensigten, at budgetgarantien for 2004 skal midtvejsreguleres. KL anbefaler derfor, at kommunerne tager højde for denne midtvejsregulering, der vil indebære en forhøjelse af bloktilskuddet. Det tilkendegives samtidig, at der er tale om en generel usikkerhed i vurderingen af udgifterne indkomstoverførsler, ligesom det understreges, at der er betydelig usikkerhed med hensyn til bloktilskuddet. For at imødekomme både KL´s anbefaling og den betydelige usikkerhed foreslås det, at der som mertilskud indregnes 700.000 kr., der beløbsmæssigt direkte udligner følgevirkningerne af arbejdsskadeloven.
4. Der er kommet endelige oplysninger om elevtallet i private skoler og på efterskoler pr. 5. september 2003, hvilket elevtal danner grundlag for kommunens betaling til staten og udbetaling af ugetilskud til elever på efterskoler i 2004. Det faktiske antal elever i private skoler bliver 218 (13 flere end forudsat), i private skolers SFO 67 (7 færre end forudsat) og 55 efterskoleelever (14 flere end forudsat), hvilket betyder en netto merudgift på 682.000 kr.
5. I konsekvens af den forstærkede indsats på sygedagpengeområdet er der brug for en mindre opnormering af lægekonsulentens timetal fra 6 til 8 timer/uge. Merudgiften hertil andrager 38.000 kr., der finansieres ved mindreudgift på funktion 5.71 Sygedagpenge.
Forslaget giver under ét en netto merudgift på 749.000 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
B. Forslag fra Konservative, Dansk Folkeparti, Nørre Djurs Borgerliste og Venstre:
1. Besparelsen 1% på decentrale områder på Børne- og Kulturområdet tilbageføres budgettet. Merudgift 125.000 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
2. Besparelsen ved nedsættelse af det ugentlige timetal i 0. - 3. klasse tilbageføres bud- gettet. Merudgift 63.000 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
3. Bortfald af mælk/frugt/kage m.v.-ordning i børnehaverne. Mindreudgift 140.000 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales af et flertal V, C og O.
4. Der udmøntes en spareblok på arbejdsmarkedsområdet. Mindreudgift 48.000 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales af et flertal V, C og O.
Ovennævnte ændringsforslag er under eet udgiftsneutrale.
5. Ud af Teknisk Udvalgs driftsbudget “øremærkes” 50.000 kr. til etablering af gangsti fra Voldby Plejehjem til Voldby Brugsforening.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
C. Forslag fra Nørre Djurs Listen og Socialdemokratiet:
1. Besparelsen på de decentrale områder inden for Børne- og Kulturudvalget bortfalder. Merudgift 125.000 kr. Merudgiften finansieres ved, at asfaltkontoen reduceres fra 1.152.650 kr. til 1.027.650 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Finansiering kan ikke anbefales af et flertal V, C og O.
D. Forslag fra Nørre Djurs Listen og Socialdemokratiet:
1. Der afsættes 50.000 kr. til etablering af sti/fortov fra Voldby Plejehjem til Voldby Brugsforening. Merudgiften finansieres ved driftsomplacering inden for hovedkonto 2.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Bortfalder.
E. Forslag fra Nørre Djurs Listen og Socialdemokratiet:
1. 301.020 Skolerenovering m.v. (herunder etablering af lysanlæg 144.000 kr., parkeringsplads Voldby Skole 100.000 kr.) hæves fra 5.000.000 kr. til 7.400.000 kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Kan ikke anbefales af et flertal V, C og O.
2. Stianlæg m.v. Der afsættes 1.100.000 kr. til 222.01 Hemmedstien (500.000 kr.) og til 512.116/512.117 Ombygning af integrerede institutioner (600.000 kr.)
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Kan ikke anbefales af et flertal V, C og O.
Nørre Djurs Listen og Socialdemokratiets finansiering af forslag E1 og E2:
Ændringsforslagene er betinget af, at kommunen får den søgte lånedispensation. Merudgiften på 136.000 kr. til yderlige ydelse på lån finansieres via kontoen for privat børnepasning, idet tilskud til privat børnepasning foreslås som følger: 22 uger - 2 år = 2.200 kr./mdr. 3 år - 5 år = 1.200 kr./mdr.
F. Forslag fra Nørre Djurs Listen:
1. Der ønskes afsat midler på investeringsoversigten for årene 2005 til 2007.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Det anbefales, at der udarbejdes en anlægsoversigt for 2005 og overslagsårene 2006 - 2008 til politisk beslutning i 1. kvartal 2004.
G. Finansiering:
Økonomiudvalgets endelige indstilling om den finansielle dækning af budgettet på baggrund af udvalgets stillingtagen til de indkomne ændringsforslag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Teknisk ændringsforslag:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i brev af 19. september 2003 meddelt tilskud vedrørende den vidtgående specialundervisning på 696.000 kr. I budgetforslag er der indregnet 620.000 kr., der modtages således 76.000 kr. mere end budgetteret.
Anbefales godkendt.
Samlet udgør ændringsforslaget herefter en forøgelse af de likvide aktiver på 6.292.017 kr. (12.000.000 - 5.707.983).
2. Standardkontrakt
J.nr.: Init.: sb
ok-126.doc
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsens har besluttet at indføre kontraktstyring med værdier som arbejdsgrundlag som organisatorisk styreform i kommunen. Der er derfor udarbejdet en standardkontrakt mellem institutioner og kommunalbestyrelse.
Når budget 2004 er godkendt, vil forvaltningen gå i gang med at udarbejde kontrakter med de enkelte institutioner/ledere udfra standardkontrakten.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales godkendt.
3. Ligestillingsredegørelse
J.nr.: 81.00.00.P22 Init.: kll
øk-070.doc
Sagsfremstilling:
I henhold til § 62, stk. 3, i Lov om kommunernes styrelse skal kommunalbestyrelsen mindst hvert andet år redegøre for situationen med hensyn til ligestilingen mellem kvinder og mænd blandt de kommunalt ansatte.
Løn- og personalekontoret har udarbejdet forslag til redegørelse.
Vicekommunaldirektøren indstiller, at der afgives redegørelse i overensstemmelse med løn- og personalekontorets oplæg.
Bilag: Forslag til redegørelse
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
4. Forslag til spildevandsplan 2004 - 2012
J.nr.: 06.00.05 P15 Init.: AJ
utm-107.doc
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til Miljøbeskyttelseslovens §32 udarbejde en plan for bortskaffelse af spildevand. Teknisk Afdeling har i samarbejde med rådgivende firma Hedeselskabet udarbejdet forslag til Spildevandsplan 2004 - 2012 for Nørre Djurs Kommune. Planen skal beskrive:
Eksisterende og planlagte kloakområder og renseforanstaltninger.
Områder hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på at ophæve tilslutningsretten og –pligten helt eller delvis, dvs. forhold omkring ind- og udtræden af kloakforsyningen.
Kloakanlæggets tilstand samt planlagte fornyelser af dette.
Eksisterende og planlagte rensekrav til ejendomme i det åbne land. Ved ejendomme i det åbne land forstås ejendomme, der ikke er tilsluttet offentlig kloak samt, hvor spildevandsanlæggets rensekapacitet er mindre end eller lig med 30 personenheder.
En tids- og økonomioversigt for de planlagte projekter.
Nærværende forslag til spildevandsplan er således mere omfattende end den nugældende spildevandsplan med tilhørende tillæg 1-4, idet prik 2-5 er oplysninger, der ikke tidligere har været krav om at skulle indgå i spildevandsplanen.
Kommunalbestyrelsen har kompetencen til at vedtage spildevandsplanen, som skal være i overensstemmelse med regionplanens målsætninger for vandkvaliteten. Endvidere skal planen være i overensstemmelse med kommuneplan og lokalplaner.
Kommunalbestyrelsens forslag til spildevandsplan skal offentliggøres i lokale blade. Inden for en frist af mindst 8 uger fra offentliggørelsen er der mulighed for at komme med indsigelser og kommentarer til det fremlagte forslag.
Kommunalbestyrelsen beslutter selv, om der er behov for at afholde offentlige borgermøder om forslaget.
Spildevandsplanenes tekstdel kan ses på www.spildevandsplan.dk/nr-djurs.
Tegningsmateriale findes i sagen, da tegningerne p.t. ikke kan vises i elektronisk form. Efter endelig godkendelse vil såvel tekst og tegninger være tilgængelig via kommunens hjemmeside.
Teknisk Afdelings bemærkninger:
Nærværende spildevandsplan fortsætter ønsket om at adskille regn- og spildevand i byer med fælles kloaksystem. Muligheden for hel eller delvis nedsivning af tag- og overfladevand vil blive undersøgt i de byer, hvor en separering af regn- og spildevandet skal ske.
Til de nye krav om oplysninger kan oplyses:
Der er ikke i planen udpeget områder, hvor kommunen ønsker at ophæve tilslutningsretten og –pligten helt eller delvis. Kommunen har heller ikke modtaget ønsker fra virksomheder om ophævelse af tilslutningsret og –pligt.
Der vil i planperioden være behov for at udarbejde kloakfornyelsesplaner, der bl.a. beskriver kloakledningernes tilstand og hvilke tiltag, det vil være nødvendig at foretage for at sikre, at kommunen har et velfungerende anlæg. Ud fra allerede foretagne tv-inspektioner må det forventes, at kloakken mange steder er så dårlig, at den skal udskiftes 100%. Dette vil mange steder kunne ske i forbindelse med en separering af kloaksystemet.
Århus Amt har i regionplanen 2001-2013 fastslået, at målsætningerne i flere recipienter i kommunen ikke er overholdt. I seks vandløb og to søer skyldes afledning af spildevand fra ejendomme i det åbne land, at målsætningen ikke er overholdt. I henhold til spildevandsplan 1997-2001 og efter forhandling med Århus Amt er oplandet til Voldby-Karlby bæk, oplandet til Dystrup og Ramten sø og oplandet til Treå udpeget som prioritet 1 oplande. Udvalget for Teknik og Miljø har i møde d. 21. maj 2003 besluttet, at der i foråret 2004 udsendes infofolder og afholdes en møderække i de tre områder. Hvis afløbsforholdene ikke er i orden, vil kommunen give påbud om forbedret rensning indenfor den angivne periode i planen. Sammen med påbuddet vil kommunen komme med et forslag om forbedret rensning. De fleste ejendomme forventes at skulle forbedre rensningen ved en individuel løsning. Kommunen vurderer, at samtlige ejere selv vil forestå en individuel løsning, hvorfor det ikke vil få økonomisk indflydelse for kloakfonden.
I spildevandsplanen er anført de planlagte drifts- og anlægsudgifter samt forventede indtægter for perioden 2004-2012. Oplysningerne er fra kommunens budget. Det er planlagt at vandafledningsafgiften vil stige gennem hele perioden bl.a. for at nedbringe gælden i kloakfonden. Vandafledningsafgiften er i den høje ende i Århus Amt.
Teknisk Afdeling foreslår, at der afholdes 1 borgermøde i høringsperioden.
Teknisk chef indstiller:
at forslag til spildevandsplan 2004 – 2012 godkendes,
at forslaget fremlægges i 8 uger i offentlighedsfase, hvor borgerne har mulighed for at kommentere forslag til spildevandsplan, og
at der afholdes 1 borgermøde i høringsperioden.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 11. september 2003
Fraværende: Kirsten Bech Hansen
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
5. Forslag om til- og ombygning af Nørre Djurs Hallen
J.nr.: 04.04.Ø40 Init.: vv
bk-076.doc
Sagsfremstilling:
Bestyrelsen for Nørre Djurs Hallen har 19. august 2003 fremsendt forslag om til- og ombygning af Nørre Djurs Hallen.
Bestyrelsen beskriver, at de er kommet i problemer med lokaler på grund af det høje aktivitetsniveau, der nu er i hallen og derfor har et ønske om at gøre hallen tidssvarende for brugerne.
Der peges på behov for nye mødelokaler, yderligere depotplads, yderligere plads til diverse idrætsaktiviteter, udvidelse og renovering af cafeteriet samt opfyldelse af brandkrav i kælderen på grund af Bøvl-miljøets store aktivitetsniveau.
Bestyrelsen anmoder om, at Nørre Djurs Kommune hæver tilskuddet til Nørre Djurs Hallen med et beløb der modsvarer finansieringen af byggeplanerne.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 18. september 2003
Fraværende: Ingen
Det anbefales at søge afsat driftsmidler i forbindelse med opfyldelse af brandkravene i kælderen på grund af Bøvl-miljøets store aktivitetsniveau.
Udvalget ønsker at udtrykke, at det er værdifuldt med lokaliteter med mange aktiviteter, for her igennem at opnå synergieffekt.
De øvrige byggeplaner foreslås konkretiseret med henblik på behandling til budget 2005.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales.
6. Sct. Georgs Gårdens børnehave
J.nr.: 16.06.00.P27 Init.: vv
bk-080.doc
Sagsfremstilling:
Der skal tages stilling til om overenskomsten mellem Nørre Djurs Kommune og den selvejende institution Sct. Georgs Gårdens Børnehave i Glesborg skal opsiges.
Kommunalbestyrelsen godkendte den 3. marts 1976 overenskomsten, hvorefter Sct. Georgs Fonden varetog børnehavens bogholderi og regnskabsførelse.
Overenskomsten blev ændret i april 1997, således at Nørre Djurs kommune overtog regnskabsføringen, ekskl. lønregnskab, pension m.v.
Sct. Georgs Fonden får udbetalt et honorar svarende til 1,2% af de samlede driftsudgifter (ekskl. ejendomsudgifter) for administrationen af personalet inkl. revision. Herudover afholder børnehaven udgifterne til Kommunernes Revision for revidering af regnskab.
Forvaltningsdirektøren indstiller,
at overenskomsten med Sct. Georgs Gårdens børnehave i Glesborg opsiges med udgangen af 2003, eller alternativt
at overenskomsten opsiges med 9 måneders varsel til den første i en måned
at kommunen overtager bygninger med tilbehør m.m.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 18. september 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Anbefales, dog opsiges overenskomsten snarest muligt.
7. Levering af mad fra Centralkøkkenet, Vestervang.
J.nr.: 16.08.04
Init.: kmk
su-143.doc
17.04.18/16.06.10
Sagsfremstilling:
Baggrund for ansøgningen
Med det formål at udnytte produktionskapaciteten bedre og dermed opnå en mere hensigtsmæssig køkkendrift og rentabilitet ansøger Centralkøkkenet om muligheden for at udvide deres service og salgsmuligheder.
Det er endvidere et formål at kunne levere god, sund og billig mad til de kommunale daginstitutioner og folkeskoler.
Centralkøkenets primære opgave er at levere mad til Plejehjemmet Vestervang og til Madservice. Endvidere leverer køkkenet mad til Cafeen på Vestervang.
Fra 1. januar 2004 forventes køkkenet at skulle levere mad til Plejehjemmet Nørrevang.
Centralkøkkenet har efter en henvendelse fra Voldby skoles skolebestyrelse i en forsøgsperiode på 2 måneder i foråret leveret skolemad 2 gange om ugen. Forsøget er fortsat efter sommerferien og på den baggrund søger Centralkøkkenet nu om at indgå i en permanent aftale om levering af skolemad til Vodby skole.
Udgiften til produktion og kørsel er udgiftsneutral for Centralkøkkenet og Voldby skole, idet prisen dækker både kørsel, råvarer samt løn, el vand og emballage.
Kapacitet
Centralkøkkenet er dimensioneret til større madproduktion end den, der produceres nu. Det er et ønske, at den uudnyttede kapacitet udnyttes, og at man med den forøgede produktion kan opnå en mere hensigtsmæssig køkkendrift og rentabilitet.
Madservice
Formålet med ordningen er at give et tilbud om madservice til pensionister, som ikke kan klare eller har vanskeligt ved at klare den daglige madlavning på grund af nedsat funktionsevne.
Hver dag leveres velsmagende og ernæringsrigtig mad til de pensionister, som visitationssygeplejersken har visiteret til ordningen. Målet er at give pensionisten et tilbud om madservice, der medvirker til at bevare den ernæringsmæssige sundhedstilstand.
Lovlighed
I forbindelse med en ananlyse af centralkøkkenets drift, madservice og madudbringning (sag i Kommunalbestyrelsen den 8. november 2001), er det beskrevet, at Nørre Djurs Kommune kan lade Centralkøkkenet arbejde på markedsvilkår og udvide service- og salgsmuligheder inden for lovens rammer og give køkkenet mulighed for at levere internt, hvis de er konkurrencedygtige.
Det vurderes at levering af mad til skoler og daginstitutioner holder sig inden for kommunalfuldmagten.
Udgangspunktet for den vurdering er, at kommunalbestyrelsen lovligt vil kunne vedtage en ordning med gratis skolebespisning i hele kommunen. En ordning, der gør det billigst muligt for børnene, vil derfor ikke overskride kommunalfuldmagten. Det er sikret at ordningen er udgiftsneutral og er dermed ikke konkurrenceforvridende.
I efteråret 2002 blev der i forbindelse med indførelsen af Frit Valg på ældreområdet gennemført økonomiske beregninger af køkkenets drift, idet beregninger ville være grundlaget for at andre virksomheder kunne byde ind på opgaven.
Der er således mulighed for at kunne opfylde de krav, der stilles fra Told og Skat om at kunne sikre at der ikke sker konkurrenceforvridende virksomhed. Det skal ske ved at Centralkøkkenet skal momsregistreres for den del af centralkøkkenets virksomhed, der ligger udover primæropgaven.
Konkurrencerådet har i skrivelse af 20. juni 2003 truffet afgørelse i en klagesag om påstand om konkurrenceforvridende støtte til blandt andet cafeen på Stenvad Mosebrugscenter. Afgørelsen indeholder en vurdering af, at det ikke kan påvisis, at der ydes offentlig støtte til drift af center-cafeen, der kan virke som konkurrenceforvridende med sammenlignelige virksomheder.
Konkurrencestyrelsen anbefaler dog, at der laves særskilte regnskaber for ydelserne, så det sikres, at aktviteterne skal kunne adskilles organisatorisk og regnskabsmæssigt. Det sikrer også at gennemsigtigheden for konkurrenceudsatte aktiviteter øges.
Indstilling:
Forvaltningsdirektøren indstiller, at der gives tilladelse til at Centralkøkkenet indgår i ordningen i følgende omfang:
Levere mad til andre offentlige institutioner (børnehaver, skoler, rådhus)
Levere tillægsydelser til daglige brugere af madservice (f.eks. brød og kager, mad til gæster m.m.)
Levere mad til selvejende institutioner (f.eks. Gjerrild Bønnerup Friskole)madordningen
Efterfølgende indgå en klar aftale med Told og Skat om regnskabsaflæggelse (moms-regnskab m.m.)
Bilag:
Bilag: Ansøgninger fra Tina Sørensen, økonoma på Vestervang
Bilag: Kvalitetsstandard for madservice
Bilag: Konkurrencestyrelsens afgørelse vedrørende Stenvadcentret.
Bilag: Resumé fra møde mellem Plejehjemmet Vestervang og Told og Skat om moms, registreringspligtig virksomhed
Bilag: Uddrag af analyse af køkkendrift, madservice og madudbringsningsordning (fra Adap-Consult sep. 2001)
Bilag: Indenrigsministeriets skrivelse af 26. maj 2003 om kommunal støtte til vandrerhjem.
Beslutning i Socialudvalget den 11. september 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Birthe van den Bos inhabil
Anbefales af Jens P. Jellesen og Malte Larsen.
Benny Hammer og Knud Andersen kan ikke anbefale.
8. Eventuelt
J.nr.: Init.: mc
ok-123.doc
Sagsfremstilling:
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. september 2003
Fraværende: Ingen.
Ingen sager.
Kilde:
Rex