Tak til
|
|
| |
|
|
05/05 2023 Dagsorden for økonomiudvalgsmøde
1. 1. behandling af budgetforslag 2005 og overslag for årene 2006 – 2007
Sagsfremstilling:
Der foreligger forslag til budget for 2005 og overslag for årene 2006, 2007 og 2008.
I forslaget for 2005 er der bl.a. indbygget de forudsætninger, at kommunen selvbudgetterer udskrivningsgrundlaget, og dermed foretager egenberegning af tilskud og udligning, i stedet for at anvende Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilbud om statsgaranteret udskrivningsgrundlag (udskrivningsgrundlag for indkomstskat 2005, provenue af ejendomsværdiskat og kirkeskat), at beskatningsprocenten fastholdes uændret på 21,9, at grundskyldspromillen fastholdes uændret på 24 og at kirkeskatteprocenten fastholdes uændret på 1,25.
Endvidere er der indregnet beløb til låneoptagelse på 9,428 mio. kr., hvilket beløb har baggrund i en videreførelse af skolerenoveringen, børnehaven Savværket og biblioteket i Ørum Djurs med 1,5 mio. kr., vej- og stianlæg m.v. med 0,5 mio. kr., mens det resterende beløb henføres til bruttoanlægsudgifterne på forsyningsområdet, hvortil der er automatisk låneadgang.
Det bemærkes, at kommunen ved dagsordenens udarbejdelse ikke har modtaget Kirkeministeriets udmelding om tilskud fra præsteembedernes fællesfond, hvorfor der som tilskud er indregnet et af provstiudvalget skønnet beløb på 2,880 mio. kr. Ændring i forhold hertil vil blive forelagt som teknisk ændringsforslag.
Videre skal det bemærkes, at der er to forhold, der kan få betydning for budgettet for 2005, men som der ikke er afsat midler til: For det første består der en mulighed for, at den garanti på 1,250 mio. kr., som kommunen har ydet til Århus Amt for et lån til Efterskolen Fremtidsbroen, kan blive aktiveret, da Efterskolen Fremtidsbroen den 3. september 2003 er taget under konkursbehandling. For det andet skal der for 2004 udlånes 0,120 mio. kr. til Grenaa Andelsboligforening som kommunens andel for iværksættelse af ekstraordinære udlejningsaktviteter for seniorboligerne ved Bønnerup Strand. Afhængig af om fuld udlejning lykkes, kan det blive aktuelt med støtte i 2005.
Endelig skal det bemærkes, at der ikke er indlagt beløb til forbedring af kommunens likviditet.
Bilag: Hæfte 1 indeholder budgetoplæg i beretningsform, hovedoversigt og budgetsammendrag, mens hæfte 2 indeholder budgetbemærkninger, takstoversigt og investeringsoversigt.
Direktionen foreslår, at Økonomiudvalget gennemgår budgetmaterialet, samt indstiller,
at budgettet overgives til 2. behandling,
at 2. behandlingen finder sted torsdag den 7. oktober 2004 i h.t. tidligere oplyst tidsplan,
at ændringsforslag skriftlig må være kommunaldirektøren eller økonomichefen ihænde senest torsdag den 16. september 2004 kl. 12.00, og
at Økonomiudvalget på baggrund af kommunalbestyrelsens budgetseminar den 23. august 2004 udarbejder følgende ændringsforslag:
“Vedrørende besparelsesforslag fra Børne- og Kulturudvalget:
301.02, 301.08, 301.09 og 301.10: Gælder for skoleåret 2005/06.
305.01: SFO er lukket i 4 uger i juli. Der er mulighed for pasning i daginstitution i uge 27 og 28.
Takstbladet: Taksten i SFO ændres til 1.200 kr. pr. måned i 11 måneder (550 kr. morgen og 650 kr. eftermiddag).
511.02: Dagplejen er lukket i 2 uger (uge 29 og 30). Der er mulighed for pasning i integreret institution/dagpleje mod ekstra betaling.
513.03: De integrerede institutioner og børnehaver holder lukket i 2 uger (uge 29 og 30). Der er mulighed for pasning i integrerede institutioner mod ekstra betaling.
Takstbladet: Taksten vedrørende forældrebetaling for 3-6 årige ændres fra 1.825 kr. til 1.830 kr. pr. måned i 11 måneder.
Vedrørende besparelsesforslag fra Det sociale udvalg:
534.02: Funktionen som hørevejleder ophører. Dog varetages funktionen indtil videre af en person i fleksjob.”.
2. Revisionsberetning nr. 127
Sagsfremstilling:
Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 127 vedrørende revisionen af regnskabet for året 2003 (afsluttende beretning for regnskabsåret 2003).
Beretningen, der er via mail er tilgået samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer, er opdelt i følgende afsnit:
• Generelt
• Redegørelse for den udførte revision
• Årsregnskabet
• Revision af årsberetningens regnskabsområder
• Vurdering af kommunens økonomi
• Revision af de sociale regnskaber - områder med statsrefusion
• Andre/særlige opgaver
• Afgivne revisionsberetninger vedrørende 2003
• Revisionens bemærkninger
Revisionens påtegning af regnskabsaflæggelsen, der er foretaget i årsberetningsform, konkluderer, at “Det er vores opfattelse, at årsberetningen giver et retvisende billede af kommunens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2003 samt af resultatet af kommunens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2003, i overensstemmelse med den danske lovgivnings krav til regnskabsaflæggelsen”.
Hvad angår kommunens økonomi anbefaler revisionen fortsat, at de budgetterede overskud på den ordinære drift bør have en sådan størrelse, at der set over en årrække som minimum er plads til afdrag på lån og fremtidige anlægsinvesteringer, som ikke kan lånefinansieres.
Det anbefales derfor, at kommunen i sin budgetlægning i højere grad også fokuserer på overslagsårene kontra investeringsoversigten, således at anlægsønskerne/-behovet kan finansieres uden drastiske forbrug af de likvide beholdninger.
Revisionen er dog opmærksom på, at de årlige økonomiforhandlinger med regeringen har afgørende betydning for kommunens økonomiske muligheder, og kan vanskeliggøre vurderingen af overslagsårene.
Ud over de anførte forhold indeholder beretningen 14 delkonklusioner, hvoraf hovedparten udtrykker, at indtægter og udgifter er optaget korrekt i kommunens regnskab, eller at forholdene er i overensstemmelse med gældende regler. Det er dog på udvalgte områder anbefalet, at forretningsgange og procedurer strammes op
Den udførte revision har givet anledning til bemærkninger vedrørende økonomiudvalgets område, idet der ikke har været foretaget periodisering af bevægelserne på indestående i pengeinstitutter ultimo 2003.
Økonomichefen indstiller, at beretningen tages til efterretning, og at forslag til den afgivne bemærkning godkendes.
3. Grenaa Andelsboligforening - afdeling 13, Færingevej, Bønnerup Strand.
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet den 17. juni 2004, at der - på grund af store udlejningsvanskeligheder med Grenaa Andelsboligforenings nyopførte afdeling 13, Færingevej, Bønnerup Strand - at yde garanti for manglende huslejeindtægter indtil sagen er afgjort i Landsbyggefonden, dog max. indtil udgangen af 2004.
Med baggrund i Grenaa Andelsboligforenings forslag til iværksættelse af ekstraordinære udlejningsaktiviteter i form af introduktionsleje, markedsføring og udlejningsfremmende foranstaltninger, foreslår Landsbyggefonden,
at Grenaa Andelsboligforening anvender trækningsretstilskud på ca. 120.000 kr. til redution af lånebehovet vedrørende de udlejningsfremmende foranstaltninger,
at forbedringstillægslån optages med 250.000 kr. med ydelse i driftsmæssig sammenhæng med 19.000 kr. årligt i perioden 2005-2007, og
at kapitaltilførsel sker ved
- Introduktionsleje 421.000 kr.
- Markedsføring (mægler m.v.) 114.000 kr.
- Udlejningsfremmende foranstaltninger 56.000 kr.
- Omkostninger 9.000 kr.
600.000 kr.,
der forelås fordelt således:
- Grenaa Andelsboligforening, tilskud (1/5) 120.000 kr.
- Nørre Djurs Kommune, lån (1/5) 120.000 kr.
- BRF Kredit, lån (1/5) 120.000 kr.
- Landsbyggefonden, lån/tilskud (2/5) 240.000 kr.
Kapitaltilførsel sker efter bestemmelserne i lovbekendtgørelse nr. 626 af 30. juni 2003 om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., §§ 92, 96 og 97.
Landsbyggefonden anmoder i brev af 23. august 2004 om bl.a. Nørre Djurs Kommunes stillingtagen til forslaget om kapitaltilførsel.
Borgmesterkontoret foreslår,
at der ydes Grenaa Andelsboligforening, afdeling 13 et rente- og afdragsfrit lån på 120.000 kr. i 10 år,
at der på den baggrund ansøges om en tillægsbevilling for 2004 på 120.000 kr. til funktion 8.20 Pantebreve, hvilket beløb finansieres af de likvide aktiver, og
at der på et senere tidspunkt tages stilling til rente- og afdragsvilkårene.
Kommunaldirektøren indstiller, at forslaget følges.
4. Boligselskabet Gl. Rimsøvej / Boligselskabet Glesborg
Sagsfremstilling:
A. Regnskaber for 2003
Randersegnens Boligforening fremsender regnskaber for 2003 vedrørende:
Boligselskabet Gl. Rimsøvej, Valmuevej 1-19, Glesborg, omfattende 10 lejemål.
Boligselskabet Glessborg, Gl. Rimsøvej 12, Glesborg, omfattende 6 lejemål.
I henhold til Økonomi- og Erhvervsministeriets lovbekendtgørelse nr. 664 af 8. august 2002 om boliger for ældre og personer med handicap, § 23, stk. 3, skal årsregnskab tillige med revisors beretning og udskrift af revisionsprotokollen indsendes inden 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til kommunalbestyrelsens godkendelse.
Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen,
• er udført i henhold til By- og Boligministeriets instruks af 13. december 2000 om revision af almene boligorganisationers regnskaber, og
• at revisionen ikke har givet anledning til forbehold.
B. Sammenlægning af afdelinger
Randersegnens Boligforening søger om kommunalbestyrelsens godkendelse til opløsning af
Boligselskabet Gl. Rimsøvej
med henblik på sammenlægning med
Boligselskabet Glesborg
med virkning fra den 1. januar 2005. Fra 1. januar 2005 vil boligselskabet bestå af 1 afdeling med 16 boligenheder.
De 2 boligselskabers bestyrelser har på møder den 21. juni 2004 - jfr. kopi af bestyrelsesreferater - godkendt henholdsvis nedlæggelse og sammenlægning.
Borgmesterkontoret skal oplyse, at der i § 101, stk. 1, i By- og Boligministeriets bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger anføres, at opløsning af en almen boligorganisation med henblik på sammenlægning med andre almene boligorganisationer skal godkendes af kommunalbestyrelsen, samt at den opløste boligorganisations midler indgår i den sammenlagte boligorganisation.
I § 101, stk. 2, nævnes det, at boligorganisationens øverste myndighed skal træffe beslutning om opløsning.
Kommunaldirektøren indstiller:
A. Regnskaberne 2003 godkendes.
B. Sammenlægning af de 2 boligselskaber godkendes.
5. Grenaa Andelsboligforening - Regnskab 2003
Sagsfremstilling:
Grenaa Andelsboligforening fremsender regnskab for året 2003 vedrørende:
• Afdeling 6, Bønnerup Strand (Møllevangen 6-12)
• Afdeling 7, Gjerrild/Fjellerup/Glesborg (Hestehavevej 7A-9C, P. Møllersvej 2A-4C, Kornblomstvej 15A-19F.
• Afdeling 8, Voldby (Søndervang 2-38).
• Afdeling 9, Bønnerup Strand (Åvangen 1-26).
• Afdeling 11, Fjellerup (Gartnerengen 1-33).
I medfør af lovbekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, § 70, stk. 1, skal regnskab, årsberetning og udskrift af revisionsprotokol indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.
Revisionen, der er udført af statsautoriseret revisor Revision Øst,
• er udført i henhold til By- og Boligministeriets instruks af 13. december 2000 om revision af almene boligorganisationer, og
• at revisionen ikke har givet anledning til forbehold.
Kommunaldirektøren indstiller, at regnskabet godkendes.
6. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2003
Sagsfremstilling:
Randersegnens Boligforening fremsender regnskab for året 2003 vedrørende:
• Afdeling 135 Ginnerup/Gjerrild (Sunddalvej, Stokkebro, Troldhøjvej).
• Afdelingen 136 Ørum (Gormsvej, Dystrupvej).
• Afdeling 138 Glesborg (Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej, Søbakken).
I medfør af bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, §70, stk. 1, skal regnskab, årsberetning og udskrift af revisionsprotokol indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.
Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen,
• er udført i henhold til By- og Boligministeriets insruks af 13. december 2000 om revision af almene boligorganisationers regnskaber, og
• at revisionen ikke har givet anledning til forbehold.
Kommunaldirektøren indstiller, at regnskabet godkendes.
7. Anlægsbevilling - Salg af ejendom i Glesborg
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen traf i møde den 13. maj 2004 beslutning om at sælge ejendommen Birkevænget 10, Glesborg til højstbydende. Der var ved det offentlige udbud indkommet tre bud.
Sagen er nu afsluttet, men de bevillingsmæssige forhold er ikke på plads.
På den baggrund ansøges der om en anlægsbevilling samt tillæg til rådighedsbeløb for 2004 på 3.000 kr. i udgift og 778.000 kr. i indtægt til projekt 011.111 Salg af Birkevænget 10, Glesborg.
Økonomichefen skal oplyse, at ejendommen sammen med ejendommen Rugvej 12, Ørum Djurs, er erhvervet i 1998, og købet er finansieret efter de gældende regler for erhvervelse af integrationsboliger, hvorefter 93% af anskaffelsessummen er lånefinansieret. Nettoprovenuet på 775.000 kr. bør derfor anvendes til indfrielse/nedbringelse af den langfristede gæld. Kan der ikke opnås tilslutning hertil, foreslås nettobeløbet at tilfalde de likvide aktiver.
8. Indfrielse af langfristet gæld
Sagsfremstilling:
Ved kommunalbestyrelsens møde med afdelings- og instutionslederne den 13. maj 2004 blev spørgsmålet om afvikling af kommunens langfristede gæld drøftet.
Drøftelsen tog udgangspunkt i et råderumsnotat hvori det foreslås, at kommunens lån i amtskommunens frigørelsesafgiftsfond indfries.
Baggrunden herfor var, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i et par tilfælde har bemærket, at kommunen har en forholdsvis høj langfristet gæld, hvilket kommunalbestyrelsen aktivt har taget stilling til i den vedtagne finansieringspolitik, hvor det er besluttet at nedbringe den skattefinansierede gæld i gennemsnit med 3 mio. kr. pr. år fra 2005 til 2014.
Restgælden vil ultimo 2004 udgøre 100.909,09 kr. på det pågældende lån, der fra kommunens side kan opsiges med 3 måneders varsel.
På baggrund af ovennævnte foreslås det at lånet opsiges, og der i den forbindelse ansøges om en tillægsbevilling for 2004 på 100.900 kr. til funktion 8.65 Forskydninger i langfristet gæld til amtskommuner, hvilket beløb foreslås finansieret af de likvide midler.
Økonomichefen indstiller, at lånet opsiges og at der meddeles tillægsbevilling i overensstemmelse med det anførte.
9. Projekt nr. 534.036 Ansøgning om anlægsbevilling og tillægsbevilling til rådighedsbeløb i 2004 - Plejehjemmet Vestervang
Sagsfremstilling:
Ansøgning om anlægsbevilling og tillægsbevilling til rådighedsbeløb i 2004 på 50.000 kr. til projektering / konsulentbistand vedrørende projekt nr. 534.036 Forebyggelse mod oversvømmelse på Plejehjemmet Vestervang.
På baggrund af gentagne tilfælde af oversvømmelse af plejehjemmets kælder i forbindelse med tøbrud og senest som følge af et voldsomt skybrud, ønskes iværksat forebyggende foranstaltninger, så problemerne kan undgås i fremtiden.
Det kan oplyses, at det seneste tilfælde af oversvømmelse har kostet Plejehjemmet Vestervang / Nørre Djurs Kommune ca. 300.000 kr. i vandskader m.v.
Teknisk Afdeling vil koordinere projekteringsarbejdet og efterfølgende anlægsarbejde.
Notat fra Teknisk afdeling samt udkast til rådgiveraftale beror i sagen.
Det bemærkes, at sagen af praktiske/tidsmæssige årsager ikke har været forelagt Det Sociale Udvalg.
Kommunaldirektøren indstiller,
at der meddeles bevilling som ansøgt, samt
at bevillingen finansieres ved træk på de likvide aktiver.
10. Garantistillelse - Gjerrild-Bønnerup Friskole
Sagsfremstilling:
Gjerrild-Bønnerup Friskole ansøger om kommunegaranti på 2.800.000 kr.
Garantien ønskes ydet for et kreditforeningslån i forbindelse med udbygning af friskolen for et beløb af ca. 3,6 mio. kr.
Udbygningen omfatter børnehaveklasse og SFO, storegruppens (7. - 9. kl.) lokaler, grupperum til mellemgruppen (3. - 6. kl.) samt forbedring af personalefaciliteter.
Friskolens ejendomsvurdering for 2004 er på 4.950.000 kr., og ejendommen er p.t. belånt med to kreditforeningslån med en samlet restgæld på 2.432.570 kr., hvoraf kommunen har ydet garanti for 1.250.570 kr. Garantien blev ydet på kommunalbestyrelsens møde den 11. april 2002 i forbindelse med nybygning af to klasseværelser.
Økonomichefen skal oplyse,
at der ikke er medsendt et konkret lånetilbud, hvorfor det ikke er muligt at kontrollere om det eventuelle lån opfylder reglerne i lånebekendtgørelsen, og
at betingelserne for at yde garanti er, at garantibeløbet fradrages i kommunens låneramme, eller at kommunen deponerer et beløb af tilsvarende størrelse. Da kommunen har dispensation fra kassekreditreglen, er kommunens låneramme i realiteten nulstillet, hvorfor alene deponeringsreglen er anvendelig. Denne mulighed er på grund af kommunens økonomiske situation ikke realistisk. Et muligt alternativ vil derfor alene være at søge Indenrigs- og Sundhedsministeriet om dispensation fra deponeringsbestemmelserne.
Beslutning i Økonomiudvalget den 8. juni 2004
Fraværende: Carlo F. Christensen var fraværende under punkt 1.
Sagen udsættes.
Økonomiudvalget ønsker forelagt regnskaber og budget for skolen.
Sagsfremstilling:
Regnskaber og budget for Gjerrild-Bønnerup Friskole er modtaget den 16. august 2004. Materialet beror i sagen.
11. Beretning for produktionsåret 2003/2004
Sagsfremstilling:
Skatteafdelingen fremsender “Beretning for produktionsåret 2003/2004”.
Beretningen er en redegørelse om forløbet af lignings- og revisionsarbejdet for ligningsplanperioden 1. juli 2003 - 30. juni 2004.
Beretningen skal fremsendes til ToldSkat Østjylland senest den 15. oktober 2004.
Skatteinspektøren indstiller, at beretningen godkendes med henblik på fremsendes til ToldSkat Østjylland.
12. Evaluering af lokalaftale
Sagsfremstilling:
Forhandlingsudvalget foreslår det tidligere fremlagte forslag vedtaget med føl¬gende ændringer:
• Antallet af ledelsesrepræsentanter reduceres ikke til 3, men i stedet til 3 – 5, og de udpeges ikke af kommunalbestyrelsen, men af direktionen.
• I bilag nr. 3 slettes henvisningen til den kommunale rammeaftale (fluebenet). I stedet sker der en ændring i det efterfølgende afsnit, idet sidste punktum ændres fra ”Det vil derfor være hensigtsmæssigt …” til:
”Tillidsrepræsentantens vilkår skal drøftes løbende mellem tillidsrepræsen¬tanten og nærmeste leder, herunder i hvilket omfang tillidsrepræsentantens opgaver nødvendiggør vikardækning.
Tillidsrepræsentantens vilkår skal drøftes ved de årlige lønforhandlinger.”
Bilag: Forslag til Lokalaftale om medindflydelse og medbestemmelse i Nørre Djurs Kommune samt oversigt over ændringer i forhold til nuværende lokalaftale
Beslutning i Hovedudvalget den 18. august 2004
Fraværende: Alice Mahler Jensen, Annalise Jensen og Jack Nielsen. Som suppleanter mødte Ida Arno, Vibeke Binnerup og Jens Christian Friis.
Udvalget anbefaler forslaget vedtaget af kommunalbestyrelsen.
13. Budgetforslag 2005-2008 for Kloakforsyningen, Tømningsordninger samt Renovation
Sagsfremstilling:
DRIFT 2005
Kloakforsyningen
Grundlag for udgiftsbudgettet er en fremskrivning af nugældende budget reguleret for pris- og lønstigninger.
Konsekvenserne ved den gennemførte ændring af den overordnede struktur for spildevandsbehandlingen er ikke endelig afklaret med hensyn til de enkelte udgiftskonti, da omkobling til Fornæs og Bønnerup Strand renseanlæg først blev foretaget ca. 1. april i år.
Tømningsordninger
Tømningsordning for bundfældnings- og samletanke er udbudt i licitation med tilbudsfrist til den 24. juni 2004. Det er et fælles udbud for 6 kommuner på Djursland.
Grundlag for budgetforslaget er 2004-budgettet reguleret for pris- og lønstigninger og må betragtes som foreløbig.
Renovation
Genbrugsordning i sommerhusområder ved indsamling af grenafklip udbydes i licitation i august-september 2004. Budgetgrundlaget er foreløbig budget for 2004 reguleret for pris- og lønstigninger.
Storskraldsordningen, der omfatter indsamling én gang årligt ved alle ejendomme tilsluttet dagrenovationsordningen, har tidligere år finansieret percolatkontrol ved tidligere lossepladser. Udgift til percolatkontrol er overført til Øvrige miljøforanstaltninger, og det tekniske budgetforslag 2005 er tilrettet i overensstemmelse hermed.
ANLÆG 2005-2008
Kloakforsyningen
Der er udarbejdet forslag til investeringsoversigt for spildevandsanlæg for perioden 2005-2008 på grundlag af den vedtagne spildevandsplan 2004-2012.
FASTSÆTTELSE AF TAKSTER, ekskl. moms.
Kloakforsyningen: Gældende for perioden 1. oktober 2004 - 30. september 2005
Tilslutningsbidrag for boligenhed 35.924,00
Bidraget er pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks
Vandafledningsbidrag
Fast afgift pr. boligenhed/stk. 436,80
Variabel afgift pr. m3 28,00
Den faste afgift er pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks. Afgiften på den variable afgift er steget med 1,00 kr. i forhold til 2004 og er kalkuleret stigende med 1,00 kr. i efterfølgende år, hvilket likviditetsbehovet er beregnet udfra.
Tømningsordninger: Gældende fra 2005
Tømning af septiktank 148,00
Taksten er holdt kunstig lav på grund af afvikling af overskud i forsyningsvirksomheden.
Tømning af samletank
Indtil 2,5 m3 514,80
Mellem 2,5 - 6,0 m3 847,20
Mellem 6,0 - 10,0 m3 1.152,80
Taksterne er beregnet ud fra en kalkulation på de faktiske omkostninger, tillagt 10% for afvikling af forsyningsvirksomhedens gæld til kommunen over 4 år.
Renovation: Gældende for 2005
Genbrugsordning i sommerhusområder
Afgift for indsamling/flishugning af grenafklip 2 gange årligt 210,00
Storskraldsordning
Storskraldsindsamling samt miljøkontrol af nedlagte lossepladser
Helårshuse 0
Sommerhuse 0
Med henblik på afvikling af overskud i storskraldsordningen opkræves ikke gebyr i 2005.
Dagrenovation m.v.:
Forslag til takster fremsendes senere af Reno Djurs I/S til behandling og indarbejdelse i kommunens takstoversigt.
Teknisk chef indstiller
ang. Kloakforsyningen, at forslag til driftsbudget 2005, investeringsoversigt 2005-2008 samt forslag til takster for 2005 godkendes,
ang. Tømningsordninger, at Teknisk Afdeling bemyndiges til, efter konsultation ved udvalgsformanden, at korrigere takstforslagene administrativt, såfremt tilbudspriser ved licitationen afviger væsentligt fra de oprindelige forudsætninger,
samt for Renovationsområdet:
ang. Genbrugsordning i sommerhusområder, at Teknisk Afdeling bemyndiges til, efter konsultation ved udvalgsformanden, at korrigere takstforslagene administrativt, såfremt tilbudspriser ved licitationen afviger væsentligt fra de oprindelige forudsætninger,
ang. Storskraldsordning, at der ikke opkræves gebyr for ordningen i 2005, samt
ang. Dagrenovation m.v., at Teknisk Afdeling bemyndiges til administrativt at indarbejde takstforslag fra Reno Djurs I/S i kommunens takstoversigt til den samlede budgetbehandling i september-oktober 2004.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 22. juni 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales med den ændring, at vandafledningsafgiftens variable del fastsættes til 27,00 kr. i 2005.
14. Lokalplan nr. 76, Dalstrup Centret - en sikret institution
Sagsfremstilling:
Lokalplanen for området giver mulighed for at etablere en sikret døgninstitution for unge kriminelle med tilhørende faciliteter på Dalstrup Centret.
Lokalplanforslaget har været udsendt i offentlig høring i 8 uger fra den 22. juni til den 17. august 2004.
Indkomne spørgsmål, bemærkninger m.v.:
1. Brev af 30. juni 2004 fra Else og Svend Egon Sørensen, Kløvhøjvej 31, som ejer matr.nr. 4aa, der er naboejendom til matr.nr. 4ab, hvorpå Dalstrup Centret ligger. Svend Egon Sørensen stiller i brevet spørgsmål til den del af matr.nr. 4ab, der ikke indgår i lokalplanen samt den på stedet værende gravplads.
2. Brev af 5. juli 2004 fra Dahlstruphuse aps, ejer af Dalstrupvej 14-24. Ejer ønsker, at der i den endelige lokalplan fortsat sikres vejadgang til matr.nr. 4ah samt, at det tydeliggøres, at fælles forsyning fra Dalstrup Centrets vandværk opretholdes, og at den i § 9.3 omtalte
3. fællesantenne kan betjene naboboligerne på Dalstrupvej 14-24.
4. Brev af 13. juli 2004 fra Århus Amt. Århus Amt meddeler, at de ikke har indvendinger mod lokalplanen.
Bemærkninger til de indkomne spørgsmål, bemærkninger m.v.:
Ad. 1: Vedrørende det i lokalplanen udeladte område af matr.nr. 4ab: Området er i dag beliggende i landzone, og der findes fredskov på en del af arealet. Området er ikke medtaget i lokalplanen, da det ønskes bevaret, som det er i dag.
Som det fremgår af lokalplanens § 3.1 skal park-, haveanlæg og gravpladsen bevares og vedligeholdes med adgang for offentligheden.
Ad. 2: De fremsendte bemærkninger giver anledning til følgende ændringer:
• Det præciseres i § 5.1, at den eksisterende vejadgang for boligerne beliggende Dalstrupvej 14-24 skal bevares.
• Redegørelsesdelens afsnit 18 Vandforsyning: Området forsynes af Dalstrup Centrets vandværk, der fortsat forsyner de ejendomme, som det er tillagt i Nørre Djurs Kommunes vandforsyningsplan.
• Det præciseres i § 9.3, at masten skal stilles til rådighed for andre mulige brugere som bærer af diverse udstyr i det omfang, at det er teknisk muligt og på vilkår, som Nørre Djurs Kommune kan godkende. En eventuel påstand om, at samtidig drift ikke er teknisk muligt, f.eks. fordi sende- og modtageforhold ikke er forenelige, skal kunne dokumenteres.
Ad. 3: Amtets meddelelse tages til efterretning.
Følgende beror i sagen:
• Kopi af brev fra Else og Svend Egon Sørensen
• Advokatfirmaet Lokdam, Eilrich, Hannibal & Madsen
• Kopi af henvendelse fra Århus Amt
• Lokalplan nr. 76.
Teknisk chef indstiller, at lokalplanforslaget vedtages endeligt med følgende ændringer:
• § 5.3 Det præciseres, at den eksisterende vejadgang for boligerne beliggende Dalstrupvej 14-24 bevares.
• Redegørelsesdelens afsnit 18 Vandforsyning: Området forsynes af Dalstrup Centrets vandværk, der fortsat forsyner de ejendomme, som det er tillagt i Nørre Djurs Kommunes vandforsyningsplan.
• § 9.3 Det præciseres, at masten skal stilles til rådighed for andre mulige brugere som bærer af diverse udstyr i det omfang, at det er teknisk muligt og på vilkår, som Nørre Djurs Kommune kan godkende. En eventuel påstand om, at samtidig drift ikke er teknisk muligt, f.eks. fordi sende- og modtageforhold ikke er forenelige, skal kunne dokumenteres.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. august 2004
Fraværende:
Indstillingen anbefales.
15. Ajourføring af Bygnings- og Boligregistret BBR
Sagsfremstilling:
Under henvisning til udvalgets beslutning på møde den 27. maj 2004 om at opprioritere den administrative opgave med vedligeholdelse af det kommunale BBR-register, ansøges herved om opnormering af personalet på Bygningskontoret med 1,0 årsværk med virkning fra 1. januar 2005.
Der påtænkes ansat en byggetekniker/teknisk assistent.
Det antages, at en fuldtidsmedarbejder årligt vil kunne producere og afslutte 120-150 afledte byggesager, der vil indbringe 40-50.000 kr. årligt i gebyr.
Ingeniør Tina Degn Rasmussen vil på mødet redegøre for status af henvendelser udløst af medieomtale ultimo maj m.m.
Teknisk chef indstiller, at personalet i Teknisk Afdeling opnormeres med 1,0 årsværk byggetekniker/teknisk assistent med virkning fra den 1. januar 2005.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. august 2004
Fraværende:
Indstillingen anbefales.
16. Ansøgning om tillægsbevilling til anlægsbevilling og til rådighedsbeløb i 2004 til projekt 142.767 - Bønnerup Strand, Eskæret
Sagsfremstilling:
Der er den 4. august 2004 afholdt licitation på detailkloakering af 30 sommerhusejendomme ved Eskæret, Bønnerup Strand.
De samlede omkostninger ved projektets gennemførelse beløber sig til 1.426.000 kr.
Licitationsoversigt samt kalkulation beror i sagen.
Der er tidligere meddelt anlægsbevilling på 1.100.000 kr. udgift og 663.000 kr. indtægt (tilslutningsbidrag).
Teknisk chef indstiller, at der meddeles tillægsbevilling til anlægsbevilling samt rådighedsbeløb i 2004 på 326.000 kr. udgift. Det foreslås, at tillægsbevillingen finansieres ved nedsættelse af rådighedsbeløb på sted nr. 142.760 - Renovering af detailkloak, ikke stedsbestemte, med 326.000 kr. i 2004.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. august 2004
Fraværende:
Indstillingen anbefales.
17. Tillægsbevilling - Asfalt
Sagsfremstilling:
Ved kommunalbestyrelsens møde med afdelings- og institutionslederne den 13. maj 2004 blev spørgsmålet om vedligeholdelse af kommunens vejnet drøftet.
Et af emnerne i denne drøftelse var muligheden for at få tilført asfaltkontoen ekstra 1 mio. kr. i 2004 mod, at kontoen i forbindelse med budgetlægningen blev beskåret for budgetåret 2005.
Udvalget for Teknik og Miljø har på den baggrund i sin budgetbehandling den 22. juni 2004 anbefalet, at asfaltkontoen reduceres med 500.000 kr. i 2005 på betingelse af, at der til samme konto tilføres 1 mio. kr. yderligere i 2004.
På dette grundlag ansøges der om en tillægsbevilling på 1 mio. kr. i 2004 til funktion 2.11 Vejvedligeholdelse, hvilken tillægsbevilling finansieres af de likvide midler.
18. Sct. Georgs Gårdens børnehave - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral ramme
Sagsfremstilling:
Sct. Georgs Gårdens børnehave ansøger om at overføre lønkroner til børnehavens decentrale ramme. Børnehaven har antaget et rengøringsfirma til at varetage rengøringen af børnehaven.
På den baggrund søger børnehaven om at nuværende normering på 15 timer ugentlig til rengøring svarende til 0,405 stilling ændres til 0 timer med virkning fra budget 2004 og fremover.
Det nuværende budget 2004 til rengøring 109.260 kr. nedsættes til 0 kr. Beløbet overføres til børnehavens decentrale ramme.
Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 3. august 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
19. Børnehaven Savværket - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral ramme
Sagsfremstilling:
Børnehaven Savværket ansøger om at overføre lønkroner til børnehavens decentrale ramme. Børnehaven ønsker at antage et rengøringsfirma til at varetage rengøringen af børnehaven.
På den baggrund søger børnehaven om at den nuværende normering på 12 timer ugentlig til rengøring svarende til 0,325 stilling ændres til 0 timer med virkning fra 1. juli 2004. Ændringen skal gælde fremover.
Det nuværende budget 2004 til rengøring 71.665 kr. nedsættes til 52.665 kr.. Dette beløb dækker normeringen frem til 30. juni 2004. Forskellen på 19.000 kr. overføres til den decentrale ramme.
Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 3. august 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
20. Åparkens børnehave - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral ramme
Sagsfremstilling:
Åparkens børnehave ansøger om at overføre lønkroner til børnehavens decentrale ramme. Børnehaven ønsker at antage et rengøringsfirma med virkning fra 1. januar 2005.
På den baggrund søger børnehaven om at den nuværende normering på 22 timer ugentlig til rengøring svarende til 0,595 stilling ændres til 0 timer, samt at budgettet på 153.860 kr. overføres til den decentrale ramme med virkning fra den 1 januar 2005.
Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 3. august 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
21. Budgetopfølgning pr. 30. juni 2004 - Børne- og Kulturudvalgets område
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. juni 2004 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om budgetomplacering/tillægsbevilling for 2004 således:
Funktion Netto kr.
03.22.01 Folkeskoler -79.000
03.22.04 Skolepsykolog -156.000
03.22.05 Skolefritidsordninger 40.000
03.22.11 Specialpædagogisk bistand -112.000
03.30.44 Andre faglige uddannelser 80.000
05.25.10 Fælles formål - daginstitutioner 433.000
05.25.11 Dagpleje 200.000
05.25.13 Børnehaver 193.200
I alt 599.200
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelser for de enkelte forhold.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes og at beløbet finansieres af de likvide midler.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 3. august 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
22. Anlægsregnskab - Pædagogisk servicecenter, Ørum skole
Sagsfremstilling:
Der foreligger anlægsregnskab for projekt 301.714 Pædagogisk servicecenter, Ørum skole.
Regnskabet viser en samlet anlægsudgift på 5.111.884 kr.
Anlægsbevillingen udgjorde 5.108.000 kr. Der er således et merforbrug på 3.884 kr.
Forvaltningsdirektøren anbefaler, at regnskabet godkendes.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 3. august 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
23. Budgetopfølgning 2. kvt. 2004
Sagsfremstilling:
Ansøgning om budgetomplacering for regnskabsåret 2004 vedrørende hovedkonto 5.
Specifikation på måltemaer:
Måltema 3 Ældre og omsorg - 500.000 kr.
Måltema 5 Førtidspension og personlige tillæg 500.000 kr.
I alt 0 kr.
Bilag: Bemærkninger til budgetopfølgningen/budgetomplaceringerne (udsendes med post)
Forvaltningsdirektøren indstiller, at omplaceringen godkendes.
Beslutning i Socialudvalget den 5. august 2004
Fraværende: ingen
Anbefales godkendt.
24. Tillægsbevilling til Hovedkonto 5 inden for områderne
-Aktiv socialpolitik (måltema 1)
-Førtidspension og personlige tillæg (måltema 5)
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for regnskabsår 2004 vedrørende hovedkonto 5 på 2.136.000 kr.
Ansøgningen vedrører følgende måltemaer:
Måltema 1 Aktiv socialpolitik 1.275.000 kr.
Måltema 5 Førtidspension og personlige tillæg 861.000 kr.
Begrundelse for ansøgningen:
Måltema 1:
Der er en væsentlig større stigning end forventet i antal personer der tilkendes flexjob. Ved budgetlægning for 2004 var der regnet med 10 årspersoner. Med udgangen af juni 2004 er der godkendt 10 personer til flexjob.
Måltema 5:
Til budget 2004 var der forventet et begyndende fald på området, hvilket ikke er sket. Det skyldes primært, at der er flere tilflyttere af førtidspensionister til kommunen end der er fraflyttere. Det har den konsekvens, at forbruget i 2004 ligger væsentligt over budgettet.
Kommunen har endvidere tabt nogle ankesager efter den gamle lovgivning.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes samt at beløbet finansieres af de likvide aktiver.
Beslutning i Socialudvalget den 5. august 2004
Fraværende: ingen
Anbefales.
25. Eventuelt
Sagsfremstilling:
Kilde: Nørre Djurs kommune
Rex
|
|
|
Tak til
|
|
| |
Nyhedsstrøm | Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemmeside. |
Net Nyt | Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her
Download programmer for sikring af din PC - her
Brug for antispam til din mailserver - antispam
|
|