Det er jo meget fint, at vi i dag kan bringe lige præcis sådan en oplevelse, som Idégruppen efterlyser ovenfor. Nogle butiksejere i Grenå har haft en grim oplevelse med, hvad de selv opfatter som for lang ventetid på hjælp ved en trafikulykke forleden i Grenå. De skriver:
”I week-enden fik vi den gode nyhed, at sygehuslukningerne i amtet ikke havde kostet menneskeliv. Og samtidig fik patienterne en bedre behandling. Sådan oplever vi ikke virkeligheden hér i Grenå.
I sidste uge havde vi et færdselsuheld i gågaden i Grenå, hvor en ældre dame brutalt blev kørt ned af en knallertkører.
Uheldet skete ved 15.30-tiden. Der blev straks ringet efter 2 ambulancer. Efter ca. 20 minutter kom den første ambulance. Den kom fra REKO i Kolind, som har 23,6 km til ulykkesstedet. Først lidt senere kom ambulancen fra Grenå og endnu senere en lægeambulance.
Hvad den lokale ambulance var optaget af, véd vi ikke. Men rygtet siger, at de var optaget af kørsel udenbys. Sikkert en konsekvens af, at dele af sygehuset er lukket. Men det vedkommer jo egentlig ikke os almindelige borgere. Vi vil bare have hjælp, når det er nødvendigt. Heldigvis var Lillegades forretningsdrivende + et par andre utroligt dygtige til at samarbejde om at yde en god førstehjælp. Det er dog ikke nok i længden, hvis skaderne er mere alvorlige. At vente over 20 minutter på professionel assistance var særdeles ubehageligt. Og vi mener, at I bør gøre noget for, at det ikke sker igen. Eventuelt ved, at lægeambulancen har fast bopæl i Grenå eller en ekstra ambulance i byen.
Vi forventer at få svar på vores brev.”
Underskrevet af Jakob Buch (Helsam), Lene Kjær Jensen (Högsberg), Karen Marie True (Garn- og Systedet), Carsten Thygesen (Joan Thygesen), Susanne Petersen (Ottos Bageri), Bent Bjerg Madsen (Mouritsen`s Eftf.), Janni Nor (Smykkebutikken) og Ingrid Willum (Willum) – alle handlende i Grenå – i Grenå Bladet d. 9. september
Kilde:
Rex