Viceborgmesteren i Grenå har brugt noget af sin sommerferie på at skrive læserbreve. Her har vi eet af dem, der handler om den stærkt omdiskuterede flytning af Tirstrup Lufthavn. Han skriver:
”Nu troede vi lige, at debatten om flytning af Århus Lufthavn var lagt i mølposen, efter at Århus Byråd har sendt den i teknisk udvalg, men Jan H. Christiansens indlæg i JP Århus d. 10. juli med titel ”Den forudsigelige trafikdebat” fortjener en kommentar fra én, der er stor tilhænger af den nuværende placering. Der er flere faktuelle spørgsmål, som tilhængerne af en flytning skøjter let og elegant hen over, bl.a.: Forventer man at kunne tiltrække lavprisoperatører? Hvordan vil man sikre sig kontrollen med markedet fra beslutning om start på projektet til ibrugtagning? Hvor mange jyske lufthavne forudsætter man lukket på starttidspunktet, og hvilke? I 2002 blev der registreret 3,3 mill. afrejsende og ankommende til og fra Jylland - det er med 6 lufthavne!
Forventer man, at endnu en lufthavn ved Århus vil generere flere passagerer? Har man forholdt sig til økonomien efter en investering på over 2 milliarder kroner?
Billund investerede 1 milliard i 2000 og 2001 og kom ud med et underskud på lidt over 100 millioner kroner i 2002. Skal vi sætte det i relation, vil Århus ny lufthavn generere 200 millioner kroner i underskud de første år, og hvem vil lægge budget til det? Hvad med lavprisflyselskaberne og charter-trafikken, hvordan vil man forholde sig til, at de konkurrerer på pris, og placeringen af lufthavnen er sekundær? Er der nogle af tilhængerne, der har forsøgt at sætte sig ind i det fremtidige flypassagermarked, hvor lavpris og høj frekvens på afgange bliver de væsentligste konkurrenceparametre. Mon en ny lufthavn vil kunne få et ben til jorden med den omkostningsstruktur - læs: høje afgifter til flyselskaberne - man vil være tvunget til at opkræve?
Det er noget forkælet snak, når tilhængere af endnu en lufthavn i Østjylland ønsker at bygge en ny for at få den tæt på bopæl og arbejdsplads, men det vil nok ikke være de samme personer, der senere vil føle sig generet af trafik og flystøj. Med hensyn til hvor folk bosætter sig, mener jeg, at vi i al trafikplanlægning bør inddrages det fremtidige bosætningsmønster. Allerede nu ser vi en meget øget bosætning i Rønde og Midtdjurs kommuner, så vi har måske alligevel om få år en lufthavn (med nuværende placering) i et område med en rimelig tæt beboelse.
Jan H. Christiansens sammenligning med etablering af storebæltsforbindelsen, og hvad godt den har gjort for landet, er slet ikke relevant. Hvis der havde ligget en mindre bro over Storebælt - ganske vist næsten betalt - og man så byggede en ny med håbet om, at alle så ville benytte den nye trods højere pris, kunne sammenligningen bruges.”
Skrevet af Venstre-viceborgmester i Grenå, Svend Brandstrup Hansen, i Grenå Bladet d. 29. juli
Kilde:
rex