Rosenholmportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Er Ålsøkrydset godt nu????

Årsdagen for den tragiske ulykke sidste år i Ålsøkrydset, der kostede 3 unge mennesker livet er for længst passeret og det nye, forskudte Ålsø-kryds har nu eksisteret i et årstid. Hver dag mindes vi om ulykken, når vi ser lys og blomster, som de pårørende har placeret til minde om deres kære, og vi tænker: Er det blevet et godt og sikkert kryds nu?

Spørger man Grenaa Politi kan de oplyse, at der ikke er sket nogen ulykker i krydset, efter det er lavet om. Vi ved selvfølgelig, at det ikke er nogen garanti – i det gamle kryds kunne der også gå år imellem de rigtig grimme ulykker.
- Men hvordan oplever vi så det nye kryds? Er farten på hovedvejen blevet sat ned med de nye elektroniske tavler? Jeg oplevede i starten, at folk var meget opmærksomme på de elektroniske tavler, der viser, når der er trafik på sidevejene op mod hovedvejen – men jeg har ikke indtryk af, at de har den store virkning længere. Så sent som i dag blev jeg overhalet med fuld fart op ad bakken – trods det at tavlen lyste og signalerede, at der var trafik på vej mod krydset.
Jeg er også blevet kontaktet af én, der meget rystet kunne fortælle, at han med 60 km/timen op ad bakken (inde fra Grenaa) måtte blokere sine bremser fuldstændigt, fordi der kom en bilist med fuld fart fra Ålsø og direkte ud på hovedvejen. Bilisten fra Grenaa var meget opmærksom og nåede altså at bremse – men det var en blokering for at undgå sammenstød. Der kunne altså i princippet være sket præcis den samme type ulykke, som den tragiske ulykke i juli sidste år.
Mine egne iagttagelser omkring det nye kryds er følgende:
∑ Som vi forudsÃ¥ er cyklisterne i den grad taberne. Hvis man som cyklist skal passere hovedvejen fra Hoedvej (Ã…lsø) og til Ã…lsø Stationsvej, skal man (for at kunne benytte helleanlægget, som det er meningen) krydse Hoedvej, sÃ¥ man kommer over i venstre side af Hoedvej og derfra kan krydse hovedvejen i 2 omgange med helleanlægget til hjælp. Det er i den grad farligt at passere dette sted som cyklist, især lige efter skoletid, hvor der ogsÃ¥ er megen cykeltrafik. Man skal passe pÃ¥ den trafik, der kommer fra Grenaa og svinger ind mod Ã…lsø. Denne trafik er slet ikke opmærksom pÃ¥, at der kommer cykler pÃ¥ dette sted, da de har travlt med at fokusere pÃ¥ trafikken fra Ã…rhussiden. Man skal ogsÃ¥ sikre sig, at bilisterne fra Hoedvej (Ã…lsø) holder – for dem virker det ogsÃ¥ unaturligt, at cykelstien er dobbelrettet og at de skal holde tilbage fra de cyklister, der vil krydse Hoedvej pÃ¥ dette sted. Og sidst men ikke mindst er der megen cykeltrafik pÃ¥ dette omrÃ¥de, da der er en del børn, der drejer fra Ã…lsø mod Grenaa. Efter at have forsøgt nogle gange er vi i vores familie blevet enige om, at bryde trafikreglerne, da vi simpelthen anser det for alt for risikabelt at forsøge at krydse Hoedvej pÃ¥ dette sted. Vi har derfor pÃ¥lagt vores børn, at de skal krydse Hoedvej nede i Ã…lsø (ved den gamle brugs) – cykle i den forkerte side af vejen (!) op til krydset – og sÃ¥ kan de krydse hovedvejen via helleanlægget. Ikke særlig genialt….
∑ Da vi var til møde ude pÃ¥ AmtsgÃ¥rden med Amtets teknikere, fik vi lov at komme med vore kommentarer til løsningen med det forskudte kryds – for sÃ¥dan en beslutning kunne jo desværre ikke omstødes….. Vi fik en dialog, og der blev lovet os:
- At man ville være opmærksom på at lave de hvide midterstriber dobbelte langt tættere på krydset, så mange ikke opfordres til at overhale tæt op ad krydset med deraf høj hastighed gennem krydset. Fakta: Der er ingen forskel fra før, det er stadig muligt at overhale tæt op ad krydset – og det bliver der gjort.
- At man ville lave en form for afmærkning på sidevejene, så bilisterne kan "mærke/høre", at de er på vej op mod et "FULD STOP". Fakta: Der er malet "STOP" på begge sideveje, men det sidste halve år - eller mere - er halvdelen af malingen væk. Et udtryk for dårlig kvalitet - eller at det er nogle meget befærdede veje…
- Vi fik at vide, at de elektroniske tavler ville markere, når der kom trafik på sidevejene op til hovedvejen, men også at de ville signalere hvis hastigheden på hovedvejen var for høj. Fakta: De elektroniske tavler signalerer, når der er trafik på sidevejene – men også når der drejes fra hovedvejen og ind på sidevejene, hvilket ikke er særlig relevant i den sammenhæng og blot er medvirkende til, at man ikke tager notits af tavlen. I øvrigt signaleres der ikke ved for høj hastighed, som lovet. I starten var der i øvrigt meget ofte defekt ved tavlerne, idet kun halvdelen af tavlen lyste op – men det har jeg dog indtryk af er blevet mere stabilt nu.
Det var egne iagttagelser. Det kunne være interessant at høre om andres holdninger og oplevelser omkring det nye kryds – hvad enten de er positive eller negative. Jeg vil med dette læserbrev opfordre til, at andre også bringer læserbreve om emnet.

Venlig hilsen
Lone Severinsen,
Ålsø Stationsvej 2, Ålsø

Kilde: grenå bladet

charlotte


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam