En repræsentant for DSB giver følgende svar på ovenstående klagebrev:
I et indlæg d. 2. marts ”Nu er det for meget” beskæftiger Søren H. Rasmussen sig med problemerne på Grenåbanen, efter at togtrafikken blev genoptaget d. 16. januar.
Søren Rasmussen har ret i sin kritik af, at forholdene for kunderne har været stærkt utilfredsstillende. Det beklager og undskylder vi.
Og når han forventer at få et svar fra et rigtigt menneske og ikke bare et standardbrev, vil jeg gerne føje ham, men også gøre det klart, at det bedste svar, Søren Rasmussen kan få, er, at forholdene bliver bedre. Og han tager fejl, hvis han har fået dén opfattelse, at der ikke gøres alt for at sikre en betjening på Grenåbanen, som kunderne kan være tjent med.
Forsinkelserne og aflysningerne skyldes først og fremmest dét sikringsanlæg, Banedanmark har fået leveret. I dén situation valgte vi at reducere køreplanen til timedrift suppleret med enkelte myldretidstog. Dét har vist sig at være en rigtig beslutning, fordi Grenåbanen nu kører med en særdeles tilfredsstillende rettidighed. Og det skal den også gøre, når vi inden alt for længe vender tilbage til den normale køreplan.
Forslaget om at fortsætte med busdriften mener vi ikke er nogen god idé. Det vil betyde en stærkt forringet service, foruden at vi må konstatere, at der er markant flere kunder med togene, end der var med busserne.
Det er indlysende, at den uregelmæssige trafik stiller ekstraordinære krav til DSB`s information og behandling af kunderne i det hele taget. Jeg beklager, at Søren Rasmussen har følt sig dårligt informeret af vort personale, som i denne ekstraordinære situation har måttet arbejde under særligt vanskelige vilkår.
Kilde: Skrevet af underdirektør Ove Dahl Kristensen fra DSB i Århus Stiftstidende d. 6. marts
rex