Den lokale topkandidat for Venstre slår et slag for de stærkt omdiskuterede tests i folkeskolen, som hun ser som et gode. Hun skriver:
I løbet af 2004 er der udkommet flere rapporter om folkeskolens tilstand, det er bl.a. fra Danmarks Evalueringsinstitut om undervisningsdifferentiering og løbende evaluering.
Alle rapporterne konkluderer det samme, nemlig at fagligheden i den danske folkeskole både kan og skal styrkes, og at skolerne skal arbejde langt mere systematisk og målrettet med den løbende evaluering.
En god evalueringsmetode er test.
Hvis man gennemfører de rigtige tests på derigtige tidspunkter, så lærere og forældre får mere viden om, hvordan det enkelte barn kan hjælpes videre i sin indlæring, ja så er det et utroligt godt og konstruktivt middel.
Dén form for evaluering er ikke, som mange gerne vil fremstille det, strenge eksaminer, hvor eleverne bliver stressede og angste, nej det er et godt redskab, som udarbejdes individuelt efter hver enkelt elevs behov, tager hensyn til elevens styrke og svaghed, som kun er til for at hjælpe eleven, læreren og forældrene, og dét synes jeg faktisk ikke er så ringe endda.
Kilde: Skrevet af V-folketingskandidat Anne-Mette Winther Christiansen fra Grenå i Randers Amtsavis d. 5
rex