Rosenholmportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Er der et alternativ til at fejlrette IC4 togene ?

Dette indlæg kommenterer at transportminister Henrik Dam vil satse på at få IC4 togene fejlrettet.

”For fÃ¥ uger siden fremlagde rÃ¥dgivningsfirmaet Atkins en rapport om det underdrejede IC4-projekt og mulige løsninger pÃ¥ problemerne. Transportminister Henrik Dam Kristensen var hurtigt ude med en konklusion om, at der fortsat skal satses pÃ¥ IC4 ved at tilføre flere penge og styrke organiseringen af projektet. Efter at have nærlæst rapporten er jeg dog skeptisk overfor, om de fejlbehæftede IC4-tog nogensinde kommer til at opfylde den tiltænkte rolle pÃ¥ de danske jernbaner. Jeg undrer mig over, at det i rapporten konkluderes, at der grundlæggende er tale om sunde tog, hvorefter der oplistes en række alvorlige tekniske fejl pÃ¥ bl.a. motorer, sammenkoblinger, bremser, togcomputere, toiletter, dørsystemer, ventilation og transmission. Hvad er der tilbage pÃ¥ disse tog, der er sundt? I kølvandet pÃ¥ rapporten har jeg stillet transportministeren 32 konkrete spørgsmÃ¥l, sÃ¥ vi fÃ¥r afdækket de mange fejl og muligheden for at rette dem – uden store meromkostninger og vedholdende upÃ¥lidelig drift til følge. Det er bemærkelsesværdigt, at de velkendte IC3-tog har mere end ti gange sÃ¥ høj pÃ¥lidelighed som IC4. Nok kan der tales om begyndervanskeligheder, men dét hér er voldsomt. Dertil kommer, at rigtigt mange passagerer har klaget over støj og manglende komfort i IC4. Et nyt tog skal normalt tjene i 30-35 Ã¥r pÃ¥ banen. Vil vi risikere, at danske togpassagerer skal trækkes med upÃ¥lidelige tog i flere Ã¥rtier frem? ER vi ved at kaste flere gode penge efter dÃ¥rlige? HvornÃ¥r ophører problemerne? Og er det fornuftigt at satse pÃ¥ dieseltog, der bruger mere brændstof pr. passager end IC3, nÃ¥r vi hellere vil have jernbanen elektrificeret i en fart? Venstre har endnu ikke taget endeligt stilling til IC4-togenes skæbne. Nu drejer det sig om at fÃ¥ gravet dybere i togenes tekniske problemer. Desuden bør vi lave alternative strategier for, hvordan vi dækker behovet pÃ¥lideligt og fÃ¥r moderne togmateriel i hele landet pÃ¥ kort og langt sigt. Eksempelvis ved aflastning af DSB gennem udbud af udvalgte strækninger i Jylland, fremrykket elektrificering af udvalgte strækninger samt fortsat leje af dobbeltdækkervognene pÃ¥ Sjælland indtil nye, pÃ¥lidelige tog kommer pÃ¥ banen. Jeg hÃ¥ber, at der i starten af 2012 er tilvejebragt et sÃ¥dant overblik, at vi med en bred politisk aftale kan fÃ¥ ryddet op i IC4-affæren – én gang for alle. Det var i sandhed en tung arv, som den daværende SR-regering og venstrefløjen pÃ¥førte os, da de i 1999 og 2000 gennemtrumfede købet af IC4 – uden vi andres støtte.”

Kilde: Skrevet af V-trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen i Randers Amtsavis d. 12. november.

/Bjarke.


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam