En viceskoleleder angriber i det følgende undervisningsministeren for at være useriøs i anledning af den kraftigt omdiskuterede OECD-rapport om det danske skolevæsen. Han mener, hun bruger den i sammenhæng med regeringens såkaldte ”væriddebat” på folkeskoleområdet, og skriver:
”Skal vi have flere tests i folkeskolen? Flere prøver, mere synlige skoleledere o.s.v. Endnu en rapport om tingenes tilstand – verdens dyreste folkeskole og de dårligste resultater.
Selvfølgelig skal vi have et højt fagligt niveau – det er derfor, børnene går i skole. OECD fremhæver, at Folkeskolen mangler en stærk evalueringskultur.
Derfor skal der ske en løbende evaluering. Der skal flere diagnosticerende (undersøgende) tests til i Folkeskolen, siger undervisningsministeren. Det har vi allerede – de skal bare bruges!
På Lykkeskolen i Århus (privat) har vi et test-batteri spændende fra børnehaveklassen til og med 9. klasse. Der er tale om: Sprogtest – vurdering af børns læseforudsætninger og begyndende læseudvikling – analyse af sætningslæsning og læselyst – læseniveau og –udvikling – læseforståelse, læsevaner og læseselvvurdering – matematiktest på alle niveauer.
Prøverne tages forår og efterår, således at lærerne løbende kan evaluere eleverne og dermed tilrettelægge undervisningen. De danner bl.a. grundlag for elevsamtaler, forældrekonsultationer og forældremøder.
Testene er et nyttigt redskab – lige så nyttigt som en murer bruger en murske, når han skal bygge et hus. Hvis man kun – som foreslået af undervisningsministeren – afholder drypvise tests, bliver der mere tale om et tjek end om en løbende evaluering.”
Skrevet af viceskoleleder Jens Lundby fra Langå i Århus Stiftstidende søndag d. 30. maj
Kilde: Jens Lundby
Århus Stiftstidende