Tak til
 






  
05/05 2023

Læserbrev: Afgørelsens time

Ja, meningerne er unægtelig delte m.h.t., om Århus Lufthavn skal blive liggende, hvor den ligger midt på Djursland, eller den i stedet skal flyttes til et sted nærmere byen.

Det diskuteres netop i disse dage, om Århus Byråd skal sætte en såkaldt VVM-undersøgelse i gang med henblik på en flytning til Thomasminde tæt ved Århus. Byrådsflertallet for den ene eller den anden løsning ligger og vipper, og det sidste, der er sket, er, at en Venstre-mand er skiftet over til at være modstander af flytningen.
Hér siger en naturfredningsrepræsentant sin mening om lufthavnsflytningen:

”Nu har Århus Byråd chancen for endeligt at afslutte denne historie - debat om storlufthavn i Østjylland - som har foregået siden 1970'erne.
Inden sommerferien skal Århus Byråd afgøre, om man vil have en VVM-undersøgelse ved Thomasminde.
En sådan miljøundersøgelse er en forudsætning for at gå videre med planerne om at etablere en ny lufthavn i det befolkningstætte Østjylland.
Derfor vis anstændighed overfor befolkningen - stem nej - drop VVM-undersøgelsen og sæt en endelig stopper for diskussionen.
Herefter kan folk i den nordlige del af Århus Kommune og i Hinnerup Kommune endelig få fred, og miljøet kan undgå den støjforurening der uundgåeligt vil følge - uanset det selvbestaltede Lufthavnsråd nu kalder det en "grøn lufthavn".
Der er afgørende grunde til, at der naturligvis ikke skal placeres en ny lufthavn i Østjylland - ved Thomasminde eller i nærheden.

1. Miljø
1. I tillid til afklaring omkring lufthavn i 1970'erne er mange flyttet til eks. Århus Nord, Hinnerup Kommune på grund af natur og miljø, men også fordi Århus ikke har kunnet tilbyde tilstrækkeligt med boliger. Til gavn for Århus Kommune har mange, der bor i periferien, deres arbejdsplads i kommunen
2. En lufthavn vil forringe lokalmiljøet på grund af støj og forurening - ikke kun for Århus Nord, men også for Hinnerup-området (godt 11.000 indbyggere) med indflyvning over dette.
3. Den agitation, som en lille flok virksomhedsledere - det selvbestaltede Midtjyske Lufthavnsråd - samt visse byrådsmedlemmer forsøger at gennemføre, er uanstændig.

Miljøødelæggelser
Mange større Århusianske virksomheder har i årevis afvist behovet for en ny lufthavn!
4. I 2003 er det faktisk ikke kun rent økonomiske analyser, der tæller.
Der kan påpeges mange andre former for virksomheder end en lufthavn med 5-10.000 arbejdspladser, der kunne placeres i Århus - også uden at arbejdspladserne skulle hentes i Billund og Aalborg, som er tilfældet her.
Men hvad hjælper det, når borgerne ikke vil have dem på grund af støj, forurening og miljøødelæggelser. Sådan er det også med en eventuel ny lufthavn i Østjylland!

2. Økonomi/logistik
1. Der er plads til maksimum én international lufthavn i Jylland. Billund har klart lagt sig i spidsen og vil ikke frivilligt opgive sin position. En ny placering vil skulle konkurrere hårdt mod Billund, hvilket medfører en usikker fremtid for flere lufthavne.

Jysk synspunkt
Muligvis kan der flyttes lidt arbejdspladser fra Billund til Århus, men set ud fra et overordnet jysk synspunkt vil investeringen i ny lufthavn ikke kunne forrentes. Vi tror ikke, Billund frivilligt vil opgive denne førerposition! Og hermed falder de positive økonomiske forudsætninger for en ny Østjysk lufthavn jo væk!
2. Billunds placering er også fint for Århus-området. Beboere fra Århus og Hinnerup Kommuner vil med glæde tage hele vejen til Billund mod at undgå røg, støj og forurening fra en ny lufthavn, som vil forurene hele Århus-området. Indflyvning over hele Århus og Skejby Hospital, har man tænkt over konsekvenserne? De flyafgange, vi ikke finder fra Tirstrup, finder vi inden for en times kørsel fra Århus til Billund - det kan da ikke være bedre!
Intet sted i den civiliserede verden anlægges nye lufthavne i tætbefolkede områder med så kort afstand til andre lufthavne. Det vil være totalt uansvarligt.
3. Yderligere uro vil ødelægge Tirstrups placering og skade erhvervslivet på Djursland. Tirstrup kan fortsat fungere fint som indenrigslufthavn, med charter- og anden trafik som i dag på Norden og til UK - blot der gives arbejdsro. Der er netop indført et rekordstort antal afgange til København - hvad ønsker man mere? Desuden udbygges nu adgangsforhold og infrastrukturen til Tirstrup/Djursland.
Hvad med i stedet at diskutere samarbejde og arbejdsdeling mellem Tirstrup og Billund?
4. Der er ikke behov for en ny storlufthavn. Erhvervslivet har ingen flaskehalse i det østjyske. Ny lufthavn er ingen garanti for vækst - kun muligheden for god arbejdskraft kan være det. Se på udviklingen i Vestjylland og Østjylland - her er ingen international lufthavn og arbejdsløsheden er lav. Omkring store virksomheder som B&O, Grundfos og Danfoss har der ikke været nogen international lufthavn - det er vel gået endda!

3. Derfor
Stop denne ødelæggende debat for befolkningen hurtigst muligt. En fortsat stavnsbinding af beboerne i området er uanstændig.
De folkevalgte politikere i Århus Byråd kan stoppe denne urimelige debat nu. Hvis de er ansvarlige og vil det bedste for befolkning og erhvervsliv, stemmer de imod en VVM-undersøgelse.
Hermed kan vi så måske endelig få denne urimelige debat afsluttet!”
Skrevet af Lene Vinther, Søndermarken 33, Hinnerup, næstformand, Danmarks Naturfredningsforening, Hinnerup-afdeling, i Jyllands Posten d. 23. juni

Kilde: jyllands posten

rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam